HAIWAN PELIHARAAN YANG COMEL!

Sejak dari kecik, aku ade bela beberape jenis haiwan yang cOmel-cOmel and sumenye aku sayang. Tapi satu-satu ilang and mati. HadOi la...


1. Burung merbuk


Burung merbuk ni kOleksi yang paling aku sayang sekali. Sebab tu letak lam lam list number satu. Aku pernah bela 2 ekOr burung merbuk. 2,2 manje dengan aku and arwah abah aku je. Ngan orang laen, 2,2 takOt and xbrape nak mesra. Ntah la kenape


Burung merbuk pertame dinamekan Tweety tapi abah selalu panggil kuiti. Keke... Comel. Setiap kali aku balik dari sekOlah, riuh Tweety ni berbunyik then die pandai buat tundOk hOrmat banyak-banyak kali sambil buat bunyi. Dari jaOh lagi kalO die nampak aku, dah bising. Abah selalu gelakkan Tweety. Tapi Tweety mati sebab ade kucing liar datang and makan kepak die. Badan die yang tinggal kat dalam sangkar.


Merbuk ke-due pOwn namenye Tweety. Manjenye same je. Bezanya, Tweety II cacat bahagian kaki. Tweety II agak tempang, and my brO panggil die si Tempang. Tapi Tweety ni kitOrang cume bela dalam sangkar sekejap je. Then biarkan die idOp terbang bebas tapi die still jugak suke tidO kat umah aku. Tempat peberet die tidO -sebelah Abah- Sebelah aku die xnak tidO. Sebab die taw aku suke kacau die. Comel gile! Tweety II jugak masuk rumah xnah berak n kalau die nak berak, die g kluar dulu. Pandai kan? Even kami xnah ajar die. Tweety II suke lepak sebelah Abah kat bilik semayang and kitOrang baring reramai tidO kat bilik semayang. Tapi Tweety mati kene terkam ngan kucing... nanges weyh, tetibe Tweety xdatang rumah. Lepas tu jumpe bulu-bulu die berselerak kat depan umah*


Rindunye kat Tweety I n II

2. Burung Serindit

Burung serindit ni pOwn same, mule-mule bela dalam sangkar, tapi then biarkan die lepas bebas. Die still manje jugak ngan aku mase tu. Pegi mane-mane, aku letak je kat jari aku, die xkan lari. Serindit yang aku bela pown ade kecatatan. Eyh, cilap. Kecacatan! Kat atas mate die ade benjOl cam ketumbit besO. Tapi still cOmel. 

Akhirnye, aku bebaskan serindit aku tu, and die terbang ntah ke mane hale tuju and aku biarkan je. Sayang tu memang sayang. Tapi die pOwn ade life jugak nak beranak pinak kan kan kan???  =p


3. Arnab

Arnab tu sebenarnye bukan aku punye. Orang laen punye terlepas. Xtaw la sape punye. Itam je and besOoo... Detik perkenalan aku dengan si arnab bermule pade satu pagi - subuh- dalam pukul 6.30 pagi waktu nak bertOlak ke sekOlah. Aku pergi dengan jiran sebelah rumah, tapi mase aku keluar dari rumah, ade mende itam lagi besO dari kucing kejar aku!

Lintang pukang aku lari selamatkan diri bile aku tengOk die berdiri kat sebelah aku. Aku ingatkan hantu kecik! Giler ah, dah la maen kejO-kejO aku dalam gelap subOh-subOh. Lepas aku lari tu, aku g skOlah cam biase...

Balik je dari skOlah, aku ternampak arnab. Warne itam and arnab tu datang kat aku. Die berdiri. Elelelele... Comel giler. Mase tu baru la aku taw, die rupenye yang kejar aku subuh-subuh tu. Lepas tu, aku jage die, bagi makan pagi and petang. Kalau aku xde, mak/abah aku yang bagi makan. KalO time tengahhari, memang jangan harap die nak kuar. Die dOk bawah rumah tempat yang sejuk ke diam-diam. 

Paling syOk, die gemar makan eskrem! Hari-hari aku kene belikan die eskrem time petang sebab die suke sangat makan. Satu hari, aku makan eskrem kOngsi ngan die, and dah nak hbes, die pegi giget tangan aku bekas eskrem mleleyh! SiyOt sakit dOh*

Tapi arnab tu ilang macam tu je... Ntah la sape punye keje. Maybe tuan die kOt yang amek tapi aku xtaw sape tuan die. aku xpenah kurung arnab die pOwn. Bebas je depan rumah*


Blackest black!

4. Ikan Toman

Ikan tOman ni, sume orang taw spesis yang karnivOr and makan daging+ganeh. Tapi yang femily aku bela, ganasnye cume kat orang laen je. Haha... Memang pilih kasih! Die macam kenal plak femily kitOrang ni. Cume die xley terkejut. Aku la yang jahat suke menterkejutkan die. Alamat habes terpercik air lam kOlah tempat bela ikan tu kat muke aku.

Pastu die suke nyorOk dalam-dalam bagi orang xnampak kunOn. Penah satu hari, jiran datang and cube pegang. Nasib je jari xputus mase tu kene sambar!!! Tapi ikan tOman aku memang jenis tak suke kene pegang pOwn. Cume sOrang ke yang bOleyh pegang die. Mak aku!!!

Memang manje gile-gile ngan mak... Siap surO usap-usap lagi... Mak pOwn suke layan ikan tOman tu. Paling pandai skali bile mak nak amek air kat lam kOlah, ikan tu tolOng tOlak skali bekas air yang mak angkat tu. Setiap kali mak siram bunge mesti die buat camtu. And timbul kat atas, Ngengade gataL!

BesO sikit dari ni tOman yang kami bela*

At last, dah besO tu makin kuat pulak makannye. Kekadang sibuk-sibuk sampai terlupe nak bagi makan. 1 hari ade orang mintak ikan kitOrang. Mak pOwn bagi je sebab dah xmuat kOlah kitOrang nak bagi ikan tu berenang. Tapi ikan tu mati... Sebab orang tu x jage... Xbg makan langsung  =(

5. Nanti aku sambung lagi. Ade lagi episOd binatang peliharaan aku yang laen macam ayam hutan yang suke dOk lam pOket baju, ayam warne-warni, ayam gajah... And, ikan lage yang cute tapi kiOk lepas.... keke... rehsie!!!

See uOlls neks time 


++++++++++++++++++++++++

0 orang kaye mengOmel :